I den nu lukkede Michelinrestaurant, Era Oras lokaler på Christianshavn i København, har konservatorer fra MaleriKonservering Susan Ritterband ApS, været i gang, i løbet af foråret, med et større konserveringsprojekt. Lokalerne er farverige og beklædt med en afart af den dekorative stucco lustro – en dekorationsteknik, som får puds til at ligne en marmoroverflade. Traditionelt er stucco lustro en blanding af knuste marmorkorn og læsket kalk, som bliver glittet, hvilket vil sige presset med et glat værktøj, så den får den karakteristiske glansfulde overflade.
Dens oprindelse er italiensk og er en teknik, som har været anvendt i sydeuropæisk arkitektur siden renæssancen. Forskellen fra den traditionelle stucco lustro, til den som ses i Era Ora er, at væggene hos Era Ora har fået en overfladebehandling med voks, så de fremstår glansfulde ligesom marmor.
Restaurantens to rum står i hver sin farve; det første, restaurantens lounge, er udført i en gul okkerfarve. Ud over de gule pudsimiterende marmorvægge, bliver man i restaurantens lounge også mødt af to imponerende vægmalerier udført af kunstneren Ole Tonnesen. Disse vægmalerier er stilistisk ens- og inspireret af de astronomiske månetegninger af den italienske fysiker og astronom Galileo Galilei (1564-1642).
I forlængelse af restaurantens lounge ligger selve spiselokalet, hvor væggenes stucco lustro-teknik er udført i en mørk rød farve, lig brændt Sienna.
Tidligere på året blev restauranten ramt af en alvorlig fugtskade, hvilket fik store konsekvenser for de udsmykkede rum. Som følge af skaden begyndte væggenes sarte pudsoverflade at løfte sig og slå revner. Der sås også tydelige fugtløbere på de sarte vægge.
Vi har derfor arbejdet på at give de beskadigede vægge og vægmalerier et nyt liv, så de igen kunne fungere samlet, og stå som dekorative kunstværker i restaurantens to rum.
Første del af projektet var på malerikonserveringsværkstedet, hvor diverse tests med forskellige materialer og farver blev udført. Dette var altafgørende for at udføre reparationerne af skaderne i væggene med et resultat, der både var respektfuldt for de originale materialer og samtidigt opnå den oprindelige glans og farvetoner.
Væggene og vægmalerierne blev renset for det snavs, som med tiden har sat sig. Herefter kunne vi gå i gang med at stabilisere de beskadigede vægge og vægmalerier. Dette gjorde vi ved nænsom fastlægning af løstsiddende pudsmateriale til underlaget med en fin kalkmørtel, samt lukning og stabilisering af revner. Efter at alle overflader var stabiliseret, blev en kit lagt som fyldningsmateriale, for fysisk at gå ind og erstatte det manglende materiale, som var gået tabt. Som afslutning på projektet, udførte vi et større retoucheringsarbejde, overvejende med gouachefarver, for at udbedre og mindske synligheden af de opståede skader samt de reparationer, som vi havde foretaget. Til sidst skulle vi give retoucheringerne en overfladebehandling med en mikrokrystallinsk voks, så reparationerne fik samme glansfulde overflade, som resten af væggene.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Efter knap 2 måneders arbejde hos tidligere restaurant Era Ora, står lokalerne igen klar til at danne ramme om nye eventyr.
Se videoen om konserveringen af interiøret i Era Ora her, eller på vores YouTube kanal