”Ribben”, 1988, Lise Malinovsky – nærbillede af fibre fra flyttetæpper siddende fast i farvelaget

 

Vi er i øjeblikket i gang med en konserveringsopgave, der går ud på at fjerne fibre fra flyttetæpper og rester af plastmateriale, som maleriet har været pakket ind i. På grund af maleriets klæbrige overflade sidder fibrene og plastrester fast. Heldigvis sidder fibrene ikke dybt i farvelaget, hvilket vi har oplevet på en flere andre malerier i tidens løb.

Fjernelsen af fibrene i dette tilfælde bliver ikke så svært, i modsætning til lignende konserveringsopgaver vi tidligere har udført, hvor fibrene nærmest var ”smeltet” ind i hele maleriets overflade, og hvor vi måtte anvende opløsningsmidler. Noget vi ellers prøver at undgå at anvende for ikke at angribe maleriernes sarte farvelag.

Området i motivet, hvor fibrene sidder fast

 

Total billede af  maleriet”Ribben”, 1988 af Lise Malinovsky

 

Klæbrige overflader på malerier er desværre et fænomen vi ofte er stødt på i løbet af årene. Det er især malerier fra 80’erne, 90’erne og nyere. I fotografierne her på siden kan man se, hvordan fibrene sidder fast og er viklet ind i farvelaget på maleriet ”Ribben” af Lise Malinovsky fra 1988.

Det kan både være oliefarver og syntetiske materialer, som kunstnere anvender til at fremstille deres malerier, som vedbliver med at være klæbrige i mange år efter.

Siden industriel fremstilling af materialer til kunstnere revolutionerede kunstproduktionen, har malerikonservatorerne måttet konfronteres med forskelligartede fænomener og konserveringsproblematikker. De langsommere og mere omfattende processer ved at fremstille malerier med de traditionelle maleteknikker, er blevet erstattet med færre arbejdsprocesser og hurtigere tørretider for de nye anvendte materialer. Udviklingen af den industrielle produktion af farver og andre produkter til kunstnere er yderligere blevet udvidet, og i dag er nanoteknologien også blevet inddraget i fremstilling af farver og coatings, der er produkter, som i nogle tilfælde erstatter den traditionelle fernis.

I vores konserveringsarbejde, er vi opmærksomme på vigtigheden af at holde os ajour og vedligeholde vores viden omkring løsning af forskelligartede opgaver, som vi får. Men fænomenet klæbrige overflader er desværre stadig en gåde, derfor håber vi, at forskningen kommer os til undsætning i den nærmeste fremtid.