MaleriKonservering anvender Imaging teknologi.

Vi har etableret et samarbejde med ART + IMG, og vi kan nu tilbyde dybdegående undersøgelser af kunstværker med den nyere non-invasive teknologi, Imaging.

Med denne teknologi, er det muligt at inspicere kunstværkers materialer, teknikker, kreative processer og hjælpe med at afklare f.eks. en signaturs ægthed.

Imaging teknologien er en af de mange videnskabelige hjælpemidler der anvendes i diagnostikken. Som patienter i den medicinske verden, bliver kunst også undersøgt for at finde ud af, hvad der ligger skjult under overfladen uden fysisk indvirkning på kunstværkerne. De mest eklatante eksempler, der er undersøgt med denne metode, er de verdenskendte kunstværker af ​​Leonardo Da Vinci, Mona Lisa og Salvator Mundi, og af Vermeer, Pigen med Perleørering.

Vores fotografier herunder viser et eksempel på, hvordan Imaging kan bruges.

Malerikonservering snavset maleri før restaurering Detalje af signaturen
1 – Nærbillede af et maleri optaget med almindeligt lys før restaurering

Malerikonservering snavset maleri før restaurering Detalje af signatur undersøgelse med ultraviolet lys
2 – Nærbillede af samme maleri og samme område. Fotooptagelse er blevet udført
med ultraviolet lys. Det blålige område i midten af bogstavet er her synligt og er
tegn på en gammel retouchering

Malerikonservering snavset maleri før restaurering Detalje af signatur undersøgelse med infrarød lys
3 – Nærbillede af samme maleri og samme område optaget med infrarød lys.
Her er den mørke kontur af bogstavet blevet tydeligere og bedre læsbart

I denne specifikke sag, er en multispectral undersøgelse blevet anvendt. Det består af en række digitale fotooptagelser med bl.a. ultraviolet og infrarød lys, der efterfølgende bliver digitalt visuelt analyseret. Forskellige elementer bliver fremhævet, afhængigt af hvordan materialerne i maleriet reagerer på de forskellige lyskiler.

Billede 1 viser maleriet belyst med almindeligt lys, det vil sige, det vi ser med det blotte øje.

Billedet 2 viser en tidligere reparation af en gammel retouchering, der ikke kunne ses med almindeligt lys. Med det ultraviolette lys bliver den gamle retouchering synlig, fordi det er en senere tilføjelse og fluorescerer dermed andeledes end de originale materialer.

I billede 3, som er en fotooptagelse med infrarød lys, er den mørkere farve i bogstavets kontur blevet fremhævet. Således ses kun nogle bestemte originale farver/materialer tydeligere, og gør det mere forståeligt i en analyse.

Share and Enjoy !