Vi er i gang med et spændende og større restaureringsprojekt på malerier fra den danske kulturarv.

Det er 1800-tals malerier i storformat, der pryder en privatejet og fredet bygning i København. Malerierne har forskellige skader og gamle reparationer, der kræver nænsomme behandlinger.

Malerierne har i over hundrede år befundet sig i reposerne i bygningens trappegang, hvor der har været en omfattende trafik af mennesker og genstande, som skulle bæres op og ned ad trappegangen. Nogle af disse genstande har ramt de smukke og bevaringsværdige malerier. Det har medført en hel del huller og flænger i forskellige størrelser.

(Klik på fotografiet og se en video, hvor forskellige gamle reparationer bliver behandlet)

Mange af hullerne og flængerne har været repareret igennem årene, og selv om vi er overbeviste om, at det er blevet gjort med de bedste intentioner, har resultaterne desværre ikke været optimale. De ældste reparationer af flængerne og hullerne er udført på bagsiden. Der fandt vi lapper af forskellige typer materialer og varierende kvalitet – fra grovere sækkelærred til meget tyndt bomulds- eller hørlærred. Limningen af disse lapper har forårsaget spændinger i det originale lærred og skabt skæmmende buler på forsiden. Derfor har fjernelsen af lapperne været nødvendigt.

Andre flænger har været repareret fra forsiden – med gaffatape som lap, hvorpå grovere overmalinger er udført med meget tykke penselstrøg i oliefarver. Overmalingen, der dækker større dele af originalt farvelag, er meget skæmmende. Det er altid risikabelt at fjerne en gammel overmaling, især når denne er i et tykkere og kraftigere lag end underliggende originale, fordi sidstnævnte altid er sartere, nemt at angribe og dermed at ødelægge. Derfor arbejder vi med ekstra forsigtighed, når vi med skalpel og tålmodighed afslører det originale farvelag.

En særpræget skade er et udskåret parti på ca. 20 cm i diameter. Det har tilsyneladende været nødvendigt at komme om bag et maleri og ind til væggen, og man har uvist af hvilke grunde ikke villet fjerne maleriet fra væggen. Derfor er der blevet skåret direkte ind i maleriet. Efterfølgende er det udskårne parti sat på plads igen med tre stykker gaffatape!